فرق فیلم تلویزیونی و سینمایی 2021-03-05
بیوگرافی مریلا زارعی و معرفی بهترین فیلمها و سریالهای اوِ چطور
اما می دانیم کهامروزه صفحه نمایش تلویزیون ها با کیفیت های بسیار عالی (4K, Full HD) ساخته می شوند و قابلیت تغییر ابعاد تصویر را نیز دارند. از سوی دیگردوربین های فیلمبرداری نیز قابلیت تغییر ابعاد را دارند یا حتی می توان پس ازتولید فیلم با نرم افزارهای مختلف گرافیکی و ویدئویی ابعاد تصاویر را تغییر داد. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره برنامه «دوآتیشه» شبکه رادیویی جوان شامل تشکر از محتوای جذاب، درخواست افزایش مدتزمان پخش و انتقاد از کم بودن مدتزمان پخش برنامه است. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره شبکههای رادیویی آوا و پیام شامل تشکر از پخش ترانههای جذاب، درخواست پخش ترانههای شاد، جدید و متنوع و پخش ترانههای درخواستی مخاطبان و انتقاد از پخش ترانههای تکراری است. سریال دبیرستان خضرا، یکی از سریالهای ماندگار دهه ۷۰ تلویزیون ایران است که در سالهای ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ از شبکه ۲ پخش شد. این سریال با پرداختن به دغدغهها و مشکلات دختران نوجوان در دبیرستان دخترانه، توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.
تا زمان ابداع دیجیتال، هزینههای تجهیزات حرفهای فیلم و نگاهداری آنها نیز از جمله موانع اصلی در تولید، مدیریت، یا بازیگری در فیلمهای استودیوهای سنتی بهشمار میآمد. سرعت بالا رفتن هزینههای ساخت یک فیلم ۳۵ میلیمتری از نرخ تورم نیز افزون است. تنها در سال ۲۰۰۲ و بنا به گزارش مجله ورایته هزینه نگاتیو فیلم ۲۳٪ افزایش نشان داده است.
از آنجایی که مطبوعات و رسانه ها برای مخاطب عمومی و نه هنرمندان و کارشناسان تولید محتوا می کنند، واژه مووی بیشتر مورد استقبال آنها قرار گرفت. در نهایت رودز معتقد است مووی به جنبه سرگرمی و تفریحی سینما اشاره دارد و به هر حال مورد استقبال مردم آمریکا است. اما از آنجایی که مردم آمریکا ذائقه مردم جهان را تعیین می کنند، امروز محصولات سودده سینما بیشتر معطوف به مووی هاست. واقعیت این است که صنعت مووی در آمریکا به صورت سیستماتیک ذائقه خود را به جهان می قبولاند و مردم به این سو در حرکت هستند.
وجود اجزای آزمایشی در موضوع و سبک از جمله مسائل ممنوعه استودیوهای بزرگ فیلمسازی هستند. کار کردن با این کارگردانها و نویسندگان اثرات جانبی بسیار زیادی دارد؛ برای مثال، مدیر تصویربرداری پروژهای، از سرطان ریه تصویربردارانش حین پروژه خبر داده و در طی این اطلاعرسانی، اسپری آسم مدیر تصویربرداری به سرقت رفت. اگر بررسی میزانسن و جوانب کار را بکنیم، متوجه میشویم که در ده سال گذشته، ابهام در تصویر بسیار افزایش پیدا کرده است. این ابهام از طریق معلوم نبودن تصویر خود را به مخاطب القا میکند و مخاطب را برای فهم تصویر، مشتاقتر میکند اما هیچگاه مخاطب، ابهامش برطرف نشده و مجبور است ناراحت بشود.
فینچر معتقد است«زودیاک» (2007) یک فیلم است چون «عمیق، تاریک، وسواسی، استوار، چالش برانگیز ومستحکم» اما فیلم «شبکه اجتماعی» (2010) یک مووی است چون «هیچ چراغی را روشن نمیکند» یا تلاش نمی کند «آینه ای در مقابل یک نسل قرار دهد». برنامههای تلویزیونی معمولاً به این صورت هستند که یک نفر به عنوان مجری جلوی دوربین برنامه را اجرا میکند، معمولاً برنامهها در بعد چهارم اجرا میشوند یعنی مجری مستقیماً با مخاطبان خود سخن میگوید.برخی برنامهها زنده هستند یعنی همزمان با ضبط، پخش میشوند. این سریالها از تلویزیون پخش نمیشوند و به صورت ویدئویی عرضه میشوند.معمولاً این سریالها زیاد با چهارچوب مقررات تلویزیون جور نیستند.در ایران به مجموعه این سریالها شبکه نمایش خانگی میگویند. سریالهای تلویزیونی سریالهایی هستند که مخصوص پخش از شبکههای تلویزیونی ساخته میشوند و قسمتهای آن معمولاً به صورت روزانه یا هفتگی از یک شبکه پخش میشوند. فیلمهایی که به صورت ویدئویی عرضه میشوند و بودجه خیلی کمی نسبت به فیلمهای سینمایی دارند.این فیلمها در گذشته به صورت کاستهای VHS عرضه میشدند ولی امروزه معمولاً به صورت DVD عرضه میشوند.
تفاوت های فیلم سینمایی و فیلم تلویزیونی (تِلِه فیلم)
ابتدائیترین نوع فیلم که برای ضبط تصاویر متحرک مورد استفاده قرار گرفت از جنس نیترات سلولز بود که بعدها به دلیل خاصیت اشتعالزایی جای خود را به انواع مواد مطمئنتر داد. عرض نوار و نوع فیلم برای تصاویر ضبط شده بر روی حلقه آن نیز دارای تاریخچهای غنی است. اگرچه هنوز هم فیلمهای تجاری عظیم را بر روی نوارهای ۳۵ میلیمتری تهیه و به بازار عرضه میکنند. ابهام تصویری که کارگردانان و نویسندگان این قبیل سریالها رقم میزنند، با استفاده از بستن تصاویر به کشیدن سیگار از زوایای متفاوت بازیگران و حرکت آهسته کشش دود آن به داخل ریهها و خروج دادن آنها از طریق دهان است. هدف مقالۀ حاضر بررسی و امکانسنجی کاربرد فیلم سینمایی به عنوان منبعی برای تهیه و تدوین مواد درسی در دورههای آزوفا (آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیرفارسیزبانان) است.
این تئاترها در ایالات متحده به نام سینما تئاتر نیکلویئون نیکلودئون شناخته شدند. دلیل انتخاب این نام نیز آن بود که هزینه ورودی آنها معادل یک نیکل (پنج سنت) بود. نظر به اینکه ساخت انیمیشن خیلی زمانبر و گاه خیلی هزینهبر است، بسیاری از انیمیشن ساخته شده برای تلویزیون و سینما توسط استودیوهای حرفهای انیمیشن تولید میگردند. بههرحال، زمینه تولید انیمیشن مستقل از حداقل دهه ۱۹۵۰ با تولید انیمیشنهای تولیدی استودیوهای مستقل (و گاهی توسط افراد مستقل) نیز انجام میپذیرفته است. بسیاری از تولیدکنندگان مستقل انیمیشن بعدها وارد صنعت حرفهای انیمیشن گردیدند.
چگونه میشود مخاطب یک سریال را چندین و چندبار ببیند و حالش به هم نخورد؟ جواب آن اما اقبال عموم مردم به سریالهای مختار و جومونگ نیست، چون بحث خوشساختی با محتوای مورد بحث ما فرق میکند. محتوای داستانی سریالهای VOD ها، بسیار متفاوتتر از تلوزیون بود و نو که اومد به بازار، کهنه میشه دلآزار. خروج کارگران از کارخانهˈ را میتوان نخستین فیلم برادران لومیر به حساب آورد که نخستین فیلم کوتاه تاریخ سینما نیز محسوب میشود. ویدیو کلیپ ها شامل اخبار, وقایع ورزشی, ویدیوهای تاریخی, موزیک ویدیوها, برنامه های تلویزیونی و ترایلر فیلم هاست. ویدیو فناوری الکترونیکی دریافت، ضبط، پردازش، ذخیره، انتقال و بازسازی تصاویر نامتحرک است که صحنههای متحرک را نمایش میدهد.
تلویزیون بدلیل ماهیت رسانه ای بودنش چندی صباحی قصد رقابت با سینما را داشت اما سینما راه خود را ادامه داد و با آثاری ماندگار توانست مخاطب خود را حفظ کند. سینما بدلیل رویکرد ساختاری، محل ظهور و بروز برخی ایده های فلسفی و فلسفه جامعه شناسی شده است در حالی که در تلویزیون این ایده ها باعث سرگردانی مخاطب می شود به همین دلیل نگاه روشنفکرانه در تلویزیون راه به جایی نمی برد و این ایده ها تنها در سینما قابل وانمایی است. با این اوصاف آنچه باعث می شود سینما راه خود رااز تلویزیون جدا کند عنصر تاویل پذیری است که مختص سینمای فاخر است و این عنصر در برخی آثار سینمایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به سینما هویت بخشید.
انجمن سینمای جوانان ایران بزرگترین مرکز آموزش و تولید فیلم کوتاه در کشور و متعلق به خانواده بزرگ فیلمسازان فیلم کوتاه در ایران است. در دهههای اخیر، برخی فیلمها با استفاده از فناوریهای آنالوگ ویدئو ضبط شدهاند که شبیه آنچه در تلویزیون استفاده میشود میباشند. تکنیکهای مدرن دوربینهای دیجیتال ویدئو نیز جای خود را باز نمودهاند.
بهمن به خاطر فاصله احساسی بین خود و همسرش، با زنی به نام رعنا (بهنوش طباطبایی) رابطه دارد و از طرف دیگر، پسرش هم از مادرش فاصله گرفته است. خیلی خوبه که وقتی شروع به پیکربندی ساختار هر اپیزود می کنید، به اینکه میخواید هر یک از پرده ها چگونه به پایان برسند هم فکر کنید . در دنیای تلویزیون، نویسندگان میتونند بر همه چیز نفوذ داشته باشند ، از داستان هایی که گفته میشه گرفته تا نحوه ساخت دکورها.
«دبیرستان خضرا» هنوز هم برای بسیاری از مخاطبان آن دوره، یادآور خاطراتی شیرین و داستانهایی نزدیک به واقعیت زندگی است. تله فیلمها فیلمهایی هستند که مخصوص پخش از شبکههای تلویزیونی ساخته میشوند و یک شبکه تلویزیونی هزینههای تولید آن را به عهده میگیرد.در تله فیلم به موضوع، بیشتر از جلوههای تصویری اهمیت داده میشود و بودجه آن بسیار محدود است. از لحاظ کاری، بودجههای سنگین استودیوهای فیلمسازی نیز آنها را به سوی انتخابهای محافظهکارانه در مسائل مربوط به پخش و گزینش عوامل سوق میدهد. این مشکل با در نظر گرفتن مسائل مشارکتی شرکتها نیز بیشتر تشدید میگردد. مسئلهٔ مورد مناقشه آن است که منتقدان روزنامهای فیلم را باید مرورگر فیلم نامیده و منتقدان واقعی فیلم آنهایی هستند که به صورت آکادمیک به نقد فیلم میپردازند. این روش فکری را معمولاً به نام نظریه فیلم یا مطالعات فیلم میشناسند و از ابتدای دهه شصت شمسی بنیانگذاران ماهنامه سینمایی فیلم در ایران سعی داشتند تا به صورت حرفه ای به آموزش آکادمیک مفاهیم سینمایی بپردازند و با این کار جوانان بسیاری تربیت شدند.
فیلم یا مووی: تفاوت کجاست؟
در ضمن خود نویسندگان این سایت نیز اذعان میکنند که این تنها یک راهنما است و هیچ دلالت قاطعی ندارد. به عنوان مثالمجموعه فیلم های سینمایی «جنگ ستارگان»، «بازگشت به آینده» یا «ارباب حلقه ها» تنها یک قسمتندارد و لذا راهنما را زیر سوال می برند. همچنین برخی فیلم های سینمایی مانند «قاتلان» (محصول NBC) در سال 1964 در ابتدا به نیت نمایش درتلویزیون ساخته شدند اما سپس تغییر هدف دادند.
بلافاصله پس از ابداع صنعت پردازش، حرفه ساخت و نمایش تصاویر متحرک بهعنوان منبع کسب درآمد مطرح گردید. پس از مشاهده نتیجه موفقیتآمیز ابتکار جدید خود و محصول خروجی آن در فرانسه، برادران لومیر اقدام به برگزاری تور دور قاره اروپا به منظور به نمایشگذاری خصوصی اولین فیلمهای خود برای عَوام و خواص جوامع نمودند. آنها در هر کشور بهطور عادی مناظری جدید از محلات را به آلبوم خود اضافه نموده و خیلی سریع طرفهای تجاری در کشورهای مختلف اروپا پیدا نمودند تا خریدار وسایل و عکسهای آنها بوده و در امر صادرات، واردات و تجاری کردن محصولات صحنهای یاور آنان باشند. در سال ۱۸۹۸، نمایش احساس اوبرامرگوا اولین فیلم تجاری شد که تا آن زمان تولید گشته بود.
روشهای دیجیتال نیز جهت بازیابی فیلم به کار گرفته میشوند، اگرچه کهنه شدن زودهنگام این متدها باعث گردیده که انتخاب آنها (از سال ۲۰۰۶) برای مقاصد حفظ فیلم، به ندرت انجام پذیرد. حفظ و نگهداری فیلم از پوسیدگی و خرابی هم باعث نگرانی مورخان فیلم و مسئولان بایگانی از یک سو و شرکتهایی که تمایل به حفظ آثار فعلی خود برای دستیابی نسلهای آینده به آنها (و بالطبع افزایش درآمد) دارند، از سوی دیگر گردیده است. مریلا زارعی در این فیلم نقش نیر را بازی میکند؛ شخصیتی که حضورش کوتاه است (حدود ۱۵ دقیقه)، اما تأثیر عمیقی روی داستان و مخاطب میگذارد. بازی درخشان او در این نقش باعث شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را در جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۸۲ دریافت کند. درهمین راستا، پیشرفت صدای همزمان نیز باعث گردید تا بتوان صدا را کاملاً متناسب با سرعت فضای صحنه مورد نظر ضبط نمود. همچنین میتوان صدا را بهطور جداگانه از فیلمبرداری تهیه نمود، ولی برای تهیه فیلمهای اکشن زنده بسیاری از قسمتهای صدا را معمولاً به صورت همزمان ضبط مینمایند.
مریلا زارعی علاوهبر تمام موفقیتهایش، چهرهای مردمی و مهربان داشته و همیشه محبوب بوده است. او سفیر مؤسسه نیکوکاری مهر آفرین است و در فعالیتهای خیریه نیز مشارکت دارد. مریلا زارعی علاقهای به تجملات ندارد و سبک زندگی ساده بخشی از شخصیت اوست. دختر به کارگردانی رضا میرکریمی، داستان زندگی زنی را روایت میکند که در مواجهه با چالشها و پیچیدگیهای زندگی، مجبور به گرفتن تصمیمهای سختی میشود. مریلا زارعی در این فیلم نقشی پر از احساس را بازی میکند، نقشی که هم درگیر روابط خانوادگی است و هم در تلاش برای کنار آمدن با مشکلاتی که گاهی از فراتر از توان انسان به نظر میآید. امروزه در ایالات متحده، عمده صنعت فیلمسازی در اطراف هالیوود متمرکز شده است.
عمر فیلم از زمان ظهور به حدود یک سده میرسد؛ بههرحال این زمان را اگر با عمر هنرهای دیگر از قبیل نقاشی یا مجسمهسازی مقایسه کنیم چندان زمان طولانی به نظر نمیآید. در سالهای ابتدائی دهه ۱۹۵۰، یک «تهدید» که توسط تلویزیون ایجاد شده بود تشخیص داده شد، به ویژه هنگامی که اف سی سی اقدام به گسترش تلویزیون در سال ۱۹۵۲ و در طی گسترش امتیاز تلویزیون خود نمود. با این حال، در زمان حاضر بسیاری اعتقاد دارند که فیلم هنری ماندگار و پایاست زیرا تصاویر متحرک قابلیت ایجاد تغییرات در احساسات آدمی را دارا هستند. نوار فیلم شامل مواد سلولوئید شفاف، پلی استر، یا استات فیلم پایه بوده که با لایهای از امولسیون حاوی مواد شیمیائی سبک و حساس پوشانیده شده است.
پایانبندی فیلمها اغلب قطعی و مشخص است و مخاطب در پایان فیلم، پاسخ سوالات خود را دریافت میکند. از سوی دیگر، سریالها با ساختاری آزادتر و انعطافپذیرتر، میتوانند داستانهای پیچیده و چند لایه را در طول فصلهای متعدد روایت کنند. این آزادی به سریالها اجازه میدهد تا شخصیتها را به طور کامل توسعه دهند، جهانهای پیچیدهتری بسازند و مخاطب را درگیر یک ماجراجویی طولانی مدت کنند. عوامل دیگری مانند بودجه، مخاطب هدف، پلتفرم پخش و سبک نیز بر تفاوتهای فیلم و سریال تأثیرگذار هستند. فیلمها معمولاً بودجه بیشتری دارند و به صورت پروژهای تولید میشوند، در حالی که سریالها معمولاً بودجه کمتری دارند و به صورت سریالی تولید میشوند. فیلمها معمولاً برای مخاطب عام ساخته میشوند، در حالی که سریالها میتوانند مخاطبان خاصتری داشته باشند.
این دستگاه نور را از فیلم پردازش و چاپ شده میگذراند و با کمک بزرگنمایی اپتیکی «تصاویر در حال حرکت» را بر روی پردهای (معمولاً نقرهای رنگ) نمایش میداد. این حلقههای فیلمهای نمایش داده شده به نام «تصاویر متحرک» معروف شدند. نخستین فیلمهای تصاویر متحرک، حالت صحنه ایستا داشتند و در آنها یک حادثه یا عمل، بدون هیچگونه ویرایش کردن یا دیگر تکنیکهای سینمایی، به نمایش درمیآمدند. ریشه این نام در این واقعیت است که فیلم عکاسی بهطور تاریخی عنصر اساسی رسانه ضبط و پخش تصاویر متحرک به حساب میآمده.
مدت زمان و ساختار روایی
تجهیزات صدابرداری نیز صداهای بَرداری شده را دوبلوری خروجی میدهند و همه دیالوگها با صدای کلفت و خشدار ضبط شده است. حیوانات حاضر در محل فیلمبرداری، بخوری شدهاند و یک گوشه افتادهاند. دیگر سینما یک وسیله ساده سرگرمی ساز نیست ، سینما پا را بسیار فراتر گذاشته و تجربه نشان داده ، نادیده گرفتن آن امری غیر عاقلانه است ، چه از سوی تماشاگران معمولی و چه از سوی سیاست گذاران اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جوامع مختلف. درمراحل بعد،تاجران و بازرگانان ایرانی که به کشورهای مختلف سفر می کردند ، همراه با واردات چای و قند روغن، فیلم های خارجی را برای اکران در ایران با خود به تهران می آوردند تا به همراه کراوات، کلاه شاهی و ابزار و اسباب آرایش و مجلات مدل لباس، آن را نیز در بازار ارایه کنند.
تکنیکهای دیگر مانند حرکت دوربین نیز بهعنوان راههای اثرگذار در بیان داستان فیلم به کار گرفته شدند. صاحبان سالنهای تئاتر نیز به جای اینکه تماشاگران را در سکوت نگاه دارند، با در اختیار گرفتن یک پیانیست یا نوازندهٔ ارگ یا یک ارکستر کامل، به نواختن موسیقی، متناسب با فضای هر صحنه فیلم اقدام مینمودند. در آغاز دههٔ ۱۹۲۰ میلادی، همراه بیشتر فیلمها، فهرست موسیقیهای فیلم هم عرضه میشدند. سینما تئاترها بهطور متوسط ۵۵٪ درآمد فروش بلیت خود را بهعنوان هزینه اجاره فیلم به استودیوهای فیلمساز میپردازند. البته در صد اصلی با رقمهای بالاتر از این حد آغاز شده و در طی زمان نمایش بهعنوان تشویق سالنها به ادامه نمایش، کاهش مییابد.
فیلمها معمولاً در سینماها اکران میشوند، در حالی که سریالها از طریق تلویزیون یا پلتفرمهای استریم پخش میشوند. علاوه براین به عنوان یک مخاطب این موضوع را بدانید که شما دانلود فیلم را یکباره انجام میدهید، اما دانلود سریال کامل ممکن است، ماهها و حتی سالها طول بکشد. این فیلم به داستان زندگی دو زن از طبقات مختلف اجتماعی میپردازد که تحت فشار قوانین و عرف جامعه، تجربیات متفاوتی دارند.
افسردگی پنهان زنگ خطری که نباید نادیده بگیرید
یکی دیگر ازتفاوت های عمده فیلم های تلویزیونی و سینمایی بودجه ساخت آنهاست. غالبا اینگونهفرض می شود که فیلم های سینمایی با استقبال بیشتری روبرو می شوند و بودجه بیشتریبه خود اختصاص می دهند. استودیوهای بزرگ سینمایی بودجه های کلانی برایساخت فیلم های سینمایی اختصاص می دهند و با تبلیغات مناسب بینندگان بسیاری را بهسالن های سینما جذب می کنند. بودجه بیشتر طبیعتا باعث می شود که فیلم هایسینمایی تعداد عوامل (بازیگر و عوامل پشت صحنه) بیشتری داشتهباشند و از جلوه های ویژه بیشتری بهره ببرند. بودجه بیشترکیفیت ساخت فیلم اعم از طراحی فضا، طراحی لباس و تدوین را نیز بالاتر می برد. اما آیا امروزنیز شبکه های تلویزیونی بودجه کمتری به فیلم هایشان اختصاص می دهند؟ آیا آنهامخاطبین کمتری دارند؟ این مساله چندان برای من روشن نیست، پس باید یک تحقیق کوچک دربارهبودجه ها بکنم.
پیدایش این وب سایت ها هم تاثیر زیادی بر افزایش و پخش ویدیو کلیپ ها داشت. ˈفیلم فارسیˈبه صورت یک عنصر لایه نگر از سوی برخی کارگردانان به عنوان یک پدیده سرگرم کننده مطرح شد و رژیم پهلوی برای زدایش فرهنگی بر تولید این نوع فیلم ها تاکید داشت. در ابتدای ورود این ابزار صنعتی مدرن به ایران، جنبه سرگرمی آن مد نظر قرار گرفت و سینما عاملی برای سرگرمی توده های مردم بود. سینما، بنا بر تعابیر تاویل کنندگان در طبقات نظری به گونه های مختلف تقسیم می شود که سینمای فلسفی، شاعرانه و ماورالطبیعه از جمله ژانر(گونه)هایی است که منتقدان و تاویل کنندگان بر اساس نوع مصرف، بر روی هر اثر گذاشتند. اگرچه برخی افراد این روزها با نگاه به گیشه و با هدف تجاری کردن سینما، این هنر را به صنعتی درآمدزا تبدیل کرده اند، اما ماهیت و اساس سینما، همان عنصر تاویل پذیری است تا ادراک مخاطب را نسبت به جهان پیرامون تقویت کند. این در حالی است که از منظر ساختاری،فرم و مفهوم بین این دو مقوله تصویری دارای تفاوت بزرگی است و موتیف های این دو مولفه در یک قالب و فرم قابل تعریف نیست.
این ملاقات، زخمیهای قدیمی را تازه میکند و شرایطشان را از آنچه که هست، سختتر میکند. مانکن در کنار روایت داستان عاشقانه به شکافهای طبقاتی و تفاوت زندگی افراد در دو سر طیف جامعه میپردازد و تماشاگر را با واقعیتهای تلخ اما تأثیرگذاری روبهرو میکند. سریال پلیس جوان روایت زندگی یونس، پلیسی تازهکار که سرنوشت پیچیدهای پیش رویش قرار گرفته است. پدر او (قاضی برجسته دادگستری) به شکلی مرموز به قتل میرسد و همین اتفاق، نقطه عطفی در زندگی یونس میشود. او که از این فاجعه عمیقاً تأثیر گرفته، به توصیه مادرش و با هدف کشف راز قتل پدر، وارد دانشکده پلیس میشود. در این میان، شکست عاطفی حاصل از به هم خوردن مراسم عقدش با دخترعمویش نیلوفر، او را بیش از پیش به این مسیر مصمم میکند.
گزارش برگزاری «پاتوق فیلم کوتاه»؛
استیفن فالوز در یک مطالعهآماری نشان می دهد که میزان جست و جوی این واژه در مقایسه با فیلم در آمریکا واروپا تفاوتی معنادار دارد. (تصویر شماره 1) او در نتیجه گیری مقاله خود ادعا میکند در حالی که افراد فعال در حوزه صنعت سینما اعم از دانشگاهیان و هنرمندان وفعالان سینمایی بیشتر از واژه فیلم استفاده می کنند، مردم عادی در آمریکا بیشتر ازواژه مووی استفاده می کنند. در واقع می توان گفت واژه «مووی» مدل آمریکایی شده«فیلم» است که ناظر به بخش تفریحات آمریکایی از این هنر است. فالوز در انتهایمقاله خود به نقل از یک کارتونیست می گوید «تفاوت مووی و فیلم در این است که اولیتا مرز مرگ پیش می رود تا یک لحظه شما را کسل نکند، اما دومی حتی در مقابل یک لحظهسرگرم کردن شما مقاومت می کند.».
امروزه، سریالها به راحتی در دسترس مخاطبان قرار دارند و میتوانند به صورت بینالمللی پخش شوند. این امر باعث شده است که سریالها به یک پدیده فرهنگی جهانی تبدیل شوند. همچنین، تکنولوژیهای جدید به فیلمسازان و سریالسازان اجازه میدهد تا از جلوههای ویژه پیشرفتهتر و داستانگوییهای نوآورانهتری استفاده کنند. تله فیلم یا فیلم های تلویزیونی بدلیل ماهیت کارکرد رسانه ای و گسترده بیشتر مخاطب، نسبت به یک اثر سینمایی عام تر است و عام بودن یک اثر هنری، اقناع مخاطب را تصادفی می کند، در حالی که فرم و ساختار یک اثر سینمایی فاخر از همان ابتدا به دنبال اقناع مخاطب خاص است. مهمترین محورهای نظرات مخاطبان درباره شبکه آیفیلم شامل تشکر از پخش سریالهای جذاب و سرگرمکننده بهویژه سریال جذاب و سرگرمکننده «آبپریا»، درخواست پخش سریالهای طنز، جدید و متنوع و انتقاد از پخش سریالهای قدیمی و تکراری بوده است. او با بازی در این مجموعه توانست خودش را بازیگری توانمند معرفی کند و قدمهای اولش در دنیای بازیگری را محکم بردارد.
پیامهای سیاسی و اجتماعی مراسم تشییع سیدالشهدای مقاومت سید حسن نصرالله
هِناس، فیلم احساسی و پرهیجان درباره زندگی داریوش رضایینژاد، یکی از دانشمندای برجسته هستهای ایران و همسرش شهره پیرانی (مریلا زارعی) است. این داستان از زاویه دید شهره روایت میشود و تمرکز زیادی روی زندگی خانوادگی و لحظات سخت آنها دارد. در این نوبت از پاتوق هادی مقدمدوست کارگردان سینمای ایران بهعنوان مهمان ویژه حضور داشت و حین اکران آثار، در کنار سایر مهمانان پاتوق به تماشای چهار فیلم کوتاه نشست. صرفنظر از هنجارهای جامعه و تغییرات فرهنگی، هنوز هم شباهتهای نزدیکی بین نمایشنامههای تئاتر کهن و فیلمهای امروزی مشهود است.
فناوری ویدئو ابتدا برای سامانههای تلویزیونی گسترش یافت ولی پس از آن برای فراهم آوردن امکان نگاشت به صرفه، در فرمتهای گوناگون گسترش یافت. همچنین میتوان ویدئو را از راه اینترنت به شکل فیلم از نمایشگر رایانه دید. این فیلم پر از حس وطنپرستی، عشق خانوادگی و فداکاری است و تماشاگر را با خود تا لحظه آخر همراه میکند. شیرین، زن خانهداری که سالها با عشق برای خانوادهاش تلاش کرده، متوجه میشود که دیگر جایی در قلب بهمن و حتی پسرش ندارد.
یک فیلم سینمایی شروع، میانه و پایان مشخصی داره، در حالی که سریال های تلویزیونی اپیزودیکاند و شروع، میانه و پایان چندگانه هم براشون امکان پذیره. در نهایت، انتخاب برای دانلود فیلم و سریال به سلیقه شخصی و نوع داستانی که مخاطب به دنبال آن است بستگی دارد. هر دو رسانه، ابزارهای قدرتمندی برای سرگرمی، آموزش و الهامبخشی هستند.
آندره بازن منتقد و هنرمند مشهور فرانسوی معتقد است «سینمای آمریکا قابل ستایش است اما نه به خاطر داشتن این یا آن هنرمند بلکه به خاطر داشتن یک سیستم هوشمند[8]». واژه مووی مختص مخاطب عوام سینما است و چون سود در جلب آنها است کاربرد و استعمال این واژه نیز رو به گسترش است. واژه مووی اصطلاح عامیانه آمریکایی است که از مووینگ پیکچرگرفته شده است و به نوعی مختص آمریکایی ها است. مطالعات نشاتن می دهد آمار کاربرداین واژه در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپا و آفریقا و یا حتی آسیا است.
مریلا زارعی با بازی در نقش مکمل، توانست جوایز زیادی مانند جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما را کسب کند. همکاری او با تهمینه میلانی و همبازی شدن با نیکی کریمی، سکوی پرتابی برای مریلا به سمت شهرت و محبوبیت بیشتر بود. از زمانیکه تکنولوژی بهعنوان اساس عکاسی پیشرفت نمود، بهعنوان یک رسانه، محدود به تصاویر متحرک نمیگردد.
عرضه نهادههای دام و طیور زیر قیمت مصوب/ ثبات بازار تا پایان سال
همچنین کیفیت و اهمیت تدوین در فیلم تلویزیونی نسبت به فیلم سینمایی بیشتر است. فیلم های تلویزیونی متکی بر تدوین است و از میزانسن بلند و عمق میدان دوری می کنند تا ریتم مناسب و عناصر تصویری به بهترین شکل ممکن به تماشاگر منتقل شوند. حال این موضوع را بدانید که فیلمها و سریالها، هر دو به عنوان رسانههای بصری، داستانها را روایت میکنند و مخاطب را به دنیای خیال میبرند. با این حال، تفاوتهای اساسی در ساختار، روایت، مدت زمان، شخصیتپردازی، جهانسازی و تأثیرگذاری آنها بر مخاطب وجود دارد. فیلمها، با محدودیت زمانی مشخص، معمولاً داستانی واحد و خطی را روایت میکنند و پایانبندی آنها اغلب قطعی و مشخص است.
توسعه تلویزیون باعث گردید تا فیلمهایی که دیگر در سینما تئاترها قابل نمایش نبودند برای گروه بیشتری از بینندگان نمایش داده شوند. از سوی دیگر فناوری ضبط فیلم نیز مصرفکنندگان را قادر ساخت تا کپی فیلمها را به صورتهای نوار ویدئو یا دی وی دی و فرمهای قدیمیتر آن یعنی دیسک لیزری، سی دی و سلکتا ویژن، را خریده یا اجاره نمایند. از سوی دیگر دانلود کردن از روی اینترنت نیاز بهعنوان منابع درآمد شرکتهای فیلمساز آغاز و مورد بهرهبرداری عموم قرار گرفت. در حال حاضر برخی فیلمها مشخصا برای این روشها بهعنوان فیلم تلویزیونی یا فیلم ویدئویی ساخته میشوند. البته کیفیت این فیلمها در مقایسه با فیلمهای ساخته شده برای نمایش در سینما پایینتر ارزیابی میگردد؛ و بهراستی که برخی اوقات فیلمهایی که از سوی استودیوها رد میشوند را در این بازارها عرضه مینمایند.
جديدترين اخبار ايران و جهان ممتاز نیوز
فیلمها همچنین محصولاتی هستند که توسط فرهنگهای مشخص تولید شده و آن فرهنگها را منعکس کرده و همچنین از آنها تأثیر میپذیرد. رسانه هدف چه تاثیری بر نوع ساخت فیلم میگذارد؟ شاید اولین محدودیت (ویژگی) ساخت فیلم برای تلویزیون ابعاد فریم (نگاتیو) است. غالبا فیلم هایتلویزیونی باید توسط دوربین های 35 میلی متری فیلمبرداریشوند تا بهترین نمایش را در تلویزیون داشته باشند.
{بررسی تطبیقی کارگردانی در فیلم سینمایی و تله فیلم با تأکید بر دکوپاژ
|}با دانلود فیلم های درجه یک میتوانیم وارد جایی شویم که در آن میشود لبخند بزنیم، گریه کنیم، بخندیم و هیجانزده شویم. جایی که میتوانیم با شخصیتها همذاتپنداری کنیم، از عشقشان لذت ببریم و در غمهایشان شریک شویم. در آغاز دهه ۲۱ میلادی تلاشهایی برای تلفیق فیلم و واقعیت مجازی در جریان است.صنعت فیلمسازی در ایران بیش از صد سال است که راه اندازی شده است.
{فیلمسازی مستقل
|}«زیر سقف دودی» داستانی تأثیرگذار از زندگی زنی به اسم شیرین (مریلا زارعی) است که در زندگی زناشویی با همسرش بهمن (فرهاد اصلانی) دچار مشکلات جدی شده است. این داستان به مشکل بزرگ طلاق عاطفی در خانوادههای ایرانی میپردازد. هر فیلمنامه تلویزیونی ، بخشی از یک روایت بزرگتره ، با شخصیت ها و قوس های داستانی متعدد که در تعدادی قسمت و فصل پخش میشن . نویسندگی برای سینما هم ، هنرِ نوشتنِ یک فیلمنامه برای یک فیلم بلند یا سینماییه ! نویسندگان سینما هم درست شبیهِ تلویزیون، داستان رو شکل میدن، فیلمنامهش رو مینویسن و ویرایشها و بازبینیهای لازم رو انجام میدن . نویسندگان تلویزیون ، داستان فیلم رو شکل میدن، فیلمنامهش رو مینویسن، ویرایشها و بازبینیهای لازم رو انجام میدن و به تعیین ظاهر یک قسمت کمک میکنند.
با پیشرفت فیلم سلولوئید به منظور عکاسی ثابت، امکان گرفتن عکس از اشیاء متحرکی که در حال حرکت بودند نیز ممکن شد. در مراحل اولیه فناوری گاهی لازم بود که شخص بیننده برای مشاهده تصاویر، در داخل دستگاه مخصوصی نگاه کند. در دهه ۱۸۸۰ میلادی، با ساخته شدن دوربین تصاویر متحرک، گرفتن تصاویر تکی و ضبط آنها بر روی یک حلقه ممکن شد که به سرعت به اختراع پروژکتور تصویر متحرک انجامید.
فیلم مفت بر بدون سانسور