تیونینگ خودرو رالی

تیونینگ خودرو: سفری در دنیای ارتقای عملکرد و زیبایی استودیوی طراحی کَدکارز

نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. در ایران برخی موسسات آموزش حضوری تیونینگ خودرو را ارائه می‌دهند. قطعا تیونینگ کردن ماشین هم به دانش نیاز دارد هم به تجربه و هم به خلاقیت. اما یکی از راه‌های ساده و جذاب تیونینگ می‌تواند استفاده از پلتفرم‌های آموزشی آنلاین باشد. در یک موتور معمولی، عناصر مکانیکی و الکترونیکی مختلفی مانند منیفولد ورودی ، شمع‌ها و جریان انبوه هوا وجود دارد .

ولی در کل، تغییر سقف و اضافه کردن سانروف، اگر به دلیل ضربه و رنگ‌شدگی نباشد، نه تنها خودرو را از قیمت نمی‌اندازد، بلکه باعث بالا رفتن ارزش آن نیز می‌شود. غیر از باز شدن درب‌ها به طرف بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ها در بخش بالایی، آن‌ها را طوری تنظیم کرد که ابتدا کمی به طرفین و سپس به سمت بالا باز شوند؛ درست مانند بال‌های عقاب. این مدل از باز شدن درب، بسیار پیچیده‌تر است و قابل نصب روی هر خودرویی نیست. صاحبان خودرو قبل از هرگونه تیونینگ باید مطمئن شوند که تغییرات مورد نظرشان با قوانین و مقررات منطقه یا کشورشان سازگاری دارد. همچنین مشاوره با کارشناسان متخصص و حرفه‌ای نیز می‌تواند کمک کننده باشد تا بهترین تصمیمات در این زمینه گرفته شود. مراحل تیونینگ می‌توانند بسیار متنوع باشند و به نوع تغییرات مورد نظر و همچنین تجربه و تخصص فنی فرد یا تیمی که تیونینگ را انجام می‌دهند، وابسته است.

قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، با نمایندگی مجاز خودرو مشورت کنید. با علاقه، پشتکار و آموزش صحیح میتونید خودروتون رو به یه ماشین رویایی تبدیل کنید. هزینه آموزش تیونینگ خودرو به نوع آموزش و موسسه آموزشی بستگی داره. میتونید از کتاب‌ها، مقالات، ویدیوهای آموزشی و سایت‌های معتبر استفاده کنید. برای مقایسه باید بدانید تیپ اسپرت پژو ۲۰۶ RC در نسخه استاندارد، حداکثر ۱۷۷ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کرد.

کل سیستم اگزوز در پایین دست توربین توربوشارژر، متشکل از لوله پایین (شامل مبدل کاتالیزوری) و بخش catback. ضبط پارامترهای عملکرد ماشین یا موتور (به عنوان مثال RPM، فشار تقویت کننده، دماهای مختلف) که هنگام رانندگی ماشین انجام می شود. لحنی که برای یک ماشین خاص سفارشی شده است، اغلب به روش‌های خاصی که نیاز به تنظیم کالیبراسیون استوک دارد، اصلاح می‌شود. احتراق سوخت در سیستم مکش یا اگزوز به جای محفظه احتراق ، که منجر به صدای بلند و گاه به گاه شعله های آتش می شود. برای وضوح، اصطلاح “afterfire” گاهی اوقات برای اشاره به احتراق داخل اگزوز استفاده می شود، و “backfire” به احتراق سوخت ورودی اشاره دارد. تست شتاب با سرعتی از پیش تعریف شده به پایان می رسد، به عنوان مثال 60 مایل در ساعت یا 80 مایل در ساعت.

Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. شرکت‌های زیادی در زمینه افزایش قدرت و شتاب خودروها فعالیت می‌کنند و گاهی اوقات شاهد معرفی خودروهای تیون شده با قدرت‌های دیوانه‌وار هستیم. تیونینگ خودرو به فرآیند شخصی‌سازی و ارتقاء خودرو از نظر ظاهری و عملکردی گفته می‌شود.

بسیاری از خودروهای حرفه‌ای خود به صورت پیش فرض، این تغییر و دوگانگی رنگ را بر روی ظاهر خود دارند. تیونینگ خودرو در واقع تغییر و یا تعویض بخشی از قسمت‌های خودرو به منظور زیباتر کردن و بهتر کردن خودرو می‌باشد و بعضی از افراد از اصطلاح اسپرت کردن خودرو نیز استفاده می‌کنند. این اصطلاح از سوبارو ایمپرزا گرفته شده است که اینترکولر خود را در مکانی غیرمعمول درست پشت موتور خود نصب کرده است. تغییر در فرم بدنه و حذف زوایای تیز می‌تواند به بهبود جریان هوا و کاهش فشار ایجاد شده بر روی بدنه کمک کند. این اجزا به کاهش مقاومت هوا و افزایش فشار بر روی بدنه خودرو کمک می‌کنند، که در سرعت های بالا پایداری بیشتری به همراه دارد. این تغییرات می‌تواند به‌طور قابل توجهی کارایی موتور را بهبود بخشد.

این نوع از تیونینگ شامل تغییرات در بدنه، رنگ، آرم و لوگو، سیستم نورپردازی و دیگر قسمت‌های خارجی خودرو می‌باشد. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامتر های کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربو شارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد. تیون آینه بغل خودرو شامل نصب آینه های جدید با طراحی جدید، افزودن قابلیت های نوین و بهبود عملکرد آینه ها باشند. نصب آینه های بغل با طراحی های اسپرت، کروم یا کربن فایبر به زیبایی خودرو کمک کرده و ظاهر جذاب تری به آن می بخشد. به علاوه برقی کردن آینه ها، نصب چراغ های جانبی LED و سیستم هشدار زاویه کور می توانند به راحتی و ایمنی رانندگی کمک کند.

در تیونینگ خودرو ممکنه اشتباهاتی رخ بده که باعث آسیب به خودرو و یا حتی خطر جانی بشه. یادگیری تیونینگ خودرو یه فرآیند پیچیده‌ست که شامل مراحل مختلفی میشه. رانندگان و کمک رانندگان فهرست زیر با خودروهای گروه رالی۱ به عنوان شخصی یا هماهنگی با یکی از سازندگان وارد مسابقات خواهند شد و حضوری تمام وقت در مسابقات فصل ۲۰۲۵ نخواهند داشت. نمایشگاه اتومبیل کاروکیا با مدیریت محمدصادق میرزائی، دارای بیش از 25 سال سابقه در زمینه خرید و فروش خودروهای لوکس و لاکچری، خارجی و ایرانی در منطقه شرق تهران فعالیت دارد. به یاد داشته باشید که برای انجام تغییرات، بهتر است از کارگاه‌ها یا فروشگاه‌های معتبر و تخصصی استفاده کنید و همچنین از تجربه و تخصص فنی متخصصان حرفه‌ای بهره بگیرید.

این همچنین واکنش هندلینگ را به دلیل جابجایی سریعتر وزن بهبود می بخشد – مشابه فنرهای سفت تر. سر و صدا و ارتعاشات را در آنجا کم می کند و تضمین می کند که هر دو به کمترین میزان ممکن به بدن منتقل می شوند. مخصوصاً برای خودروهای اسپرت با سیستم تعلیق پایین، پایه‌ استارت بهتری نسبت به موارد نصب شده در کارخانه توصیه می‌شود. آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد. علاوه بر این، پایه‌ استارت بهبود یافته با دقت بیشتری کار می‌کنند و احساس رانندگی بهتری را منتقل می‌کنند.

نصب تقویت کننده های بدنه و قفس های ایمنی از جمله این تغییرات است. نصب لوله های اگزوز بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش مقاومت در سیستم اگزوز کمک کند و عملکرد بهتری را در دور های بالاتر ارائه دهد. تنظیمات گیربکس برای بهبود شتاب و کاهش زمان تعویض دنده می‌تواند عملکرد خودرو را به‌طور قابل توجهی بهبود دهد. نصب کمک فنرها و فنر های قابل تنظیم، امکان تغییر ارتفاع و سختی تعلیق را فراهم می‌کند که بهبود کنترل و هندلینگ خودرو را به دنبال دارد. برخی از قطعات داخلی موتور می توانند با مدل های باکیفیت تر و مقاوم تر جایگزین شوند، که نه‌ تنها طول عمر موتور را افزایش می‌دهد، بلکه کارایی و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد.

گفتنی است برپایی نمایشگاههای نامنظم تیونینگ در آن زمان و نفوذ اینترنت و ایجاد کلاس 206 در مسابقات اتوموبیلرانی در شناخته شدن این حوزه پر سود بی تاثیر نبوده است. به گفته نوویتک، عرض محور عقب فراری ۲۹۶ GTS اکنون به ۲.۰۸ متر رسیده است. اگر می‌خواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید. یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پره‌ها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پره‌های بسیار ظریف و باریک می‌باشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا می‌کند. یک چرخش دور در دقیقه تمام گاز در یک خط مستقیم در یک جاده هموار یا یک دینامومتر جاده غلتان، معمولاً در دنده 3 یا 4 و از دورهای پایین تا محدود کننده دور موتور. کشش ها برای ثبت کنده ها یا اندازه گیری خروجی موتور روی دینامومتر شاسی انجام می شود.

پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند. با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد. تیم بریتانیایی Twin Engine Corsa عملیات تیونینگ خودرو و تغییر موتور پژو ۲۰۶ را به تصویر کشیده است. این پژو مشهور به‌جای موتورهای سری TU پژوسیتروئن، از پیشرانه K20 هوندا سیویک بهره می‌برد. واژه‌ای که در چند سال اخیر کاملاً بین جوانان و طرفداران خودرو همه‌گیر شده تیونینگ Tuning است؛ اما می‌خواهیم بدانیم تیونینگ خودرو به چه معناست و چه بخش‌هایی را شامل می‌شود.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. بهترین راه برای یافتن یک کارگاه تیونینگ خوب از طریق توصیه هایی از صحنه است. مطمئن شوید که کارگاه دقیقاً با شما صحبت می کند که دقیقاً چه کاری روی ماشین شما انجام خواهد داد. کارگاه های خوب پس از اتمام کار، گزارش تست و گواهی قطعات را در اختیار شما قرار می دهند. تیونینگ خودرو موضوعی پیچیده و گسترده است و ممکن است سوالات زیادی در مورد آن داشته باشید.

یک لحن معمولاً گارانتی پیشرانه را باطل می کند مگر اینکه توسط سازنده خودرو تأیید شود (که اتفاق نادری است). تغییرات معمولی عبارتند از زمان جرقه زنی، جریان سوخت، کنترل ضایعات برای موتورهای توربو، و محدودیت های اصلاح شده مانند محدودیت های RPM و تقویت. یک دینامومتر شاسی که شامل یک ترمز اندازه گیری شده است که امکان اندازه گیری گشتاور و همچنین اندازه گیری سرعت را فراهم می کند که گشتاور و قدرت تولید شده در چرخ ها را اندازه گیری می کند. همراه با نسبت انتقال استنباط شده و تعدادی اصلاحات مربوط به شرایط جوی و اصطکاک و تلفات، نرم افزار مرتبط با دینو می تواند تخمین هایی از ارقام قدرت و گشتاور چرخ طیار را ارائه دهد. در برخی موارد، مخزن مایع شستشوی شیشه جلو به عنوان مخزن سیستم تزریق آب استفاده می شود (و همچنان طبق معمول کار می کند). اعتقاد بر این است که تزریق آب کمی قبل از جنگ جهانی دوم در موتورهای هوا ظاهر شده است.

افراد زیادی هستند که دوست دارند شاسی ماشین آن‌ها خوابیده باشد و بسیار به زمین نزدیک باشد. البته که این مسئله ممکن است باعث آسیب به جلوبندی و ایجاد مشکل در فرمان‌پذیری خودرو شود. ولی بسیاری از خودروهای لوکس فابریک کارخانه، قابلیت تغییر ارتفاع توسط یک دکمه را دارند. به این ترتیب که شما می‌توانید در جاده‌های هموار، شاسی خودرو خود را بخوابانید و در جاده‌های ناهموار، ارتفاع را افزایش دهید. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند.

در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو می‌پردازیم. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید. برای ارتقای بخش فنی نیز می‌بایست مواردی همچون برنامه‌ریزی دوباره ECU با همان ریمپ کردن، استفاده از سر سیلندر و پیستون‌های کاراتر و… در نظر بگیرید. یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های تیونینگ خودرو همین تغییر و تعویض چراغ است.

در کشور ما، یکی از مشکلات اصلی خودروها ناک زدن موتور به دلیل پایین بودن عدد اکتان بنزین است. عدد اکتان پایین باعث می‌شود سوخت به‌طور کامل نسوزد و فشار غیرضروری بر موتور وارد شود. ریمپ خودرو می‌تواند با تغییر تنظیمات ECU و تطبیق آن با شرایط سوخت موجود، این مشکل را برطرف کند. این کار نه‌تنها عملکرد خودرو را بهبود می‌بخشد بلکه عمر موتور را نیز افزایش می‌دهد. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود.

در این بخش به تغییراتی که می‌توانند ایمنی خودرو را افزایش دهند، می پردازیم. نصب چراغ‌های LED، زنون یا هالوژن که نور بیشتری تولید می‌کنند و همچنین مصرف انرژی کمتری دارند. این چراغ‌ها نه تنها ظاهر خودرو را بهبود می‌بخشند، بلکه دید بهتری را در شرایط مختلف فراهم می‌کنند. مانند سیستم های کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS) و مانیتورینگ فشار تایر (TPMS)، که به بهبود ایمنی و پایداری خودرو در شرایط مختلف جاده ای کمک می‌کند. افزودن یا تعویض چیپ های الکترونیکی برای تنظیم بهتر پارامتر های موتور، مانند فشار سوخت و زمان بندی جرقه، که به بهبود قدرت و شتاب کمک می‌کند.

سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. روشهایی که در ادامه بیان می شود با فرض ثابت ماندن حجم موتور فرضی ما می باشد. لطفاً توجه داشته باشید مهمترین بخش تقویت یا تیونینگ علی الخصوص موتور خودرو، به مکانیک یا تیونر شما و تجربه ایشان بر می گردد. به همین دلیل علاوه بر کیفیت قطعات مورد استفاده، تبحر وی در جمع کردن موتور از مهمترین نکات این حوزه می باشد. بهتر است قبل از مراجعه درباره سابقه کاری فرد مورد نظر حتما تحقیق کنید.

از دیگر شرکت های تیونینگ خودرو می توان به کمپانی منصوری اشاره کرد. این کمپانی که توسط یک ابرانی تاسیس شده است، فعالیت خودش را از سال 1989 آغاز کرد. تمرکز اصلی کمپانی منصوری تیونینگ خودرو شرکت هایی مانند بنتلی، رولز رویس و استون مارتین است. وجود ایده های شگفت انگیز و افزایش هرچه بهتر کارایی ماشین ها، از مهمترین ویژگی های این کمپانی تیونینگ خودرو است. جلوپنجره قطعه‌ای در بخش جلوی خودروست که علاوه بر زیبایی باعث افزایش ورود هوا به محفظه پیشرانه و خنک کردن آن می‌شود.

آب می تواند انرژی گرمایی بسیار بیشتری نسبت به هوا ذخیره کند و این بدان معناست که می تواند گرما را به طور موثر تری از بین ببرد و سایز کوچک تری از اینترکولر دارد. با این حال، باید توجه داشت که در برخی کشور ها، استفاده از فیلم های دودی با میزان تاریکی بیش از حد مجاز قانونی است. شیشه های امنیتی طراحی شده اند تا در صورت شکستن، به قطعات کوچک و کم خطر تبدیل شوند. این شیشه ها می توانند به افزایش ایمنی سرنشینان در صورت تصادف کمک کنند. یکی دیگر از روش های تیون کردن درب اتومبیل ها، به روش درب های پروانه ای است. این نوع درب ها به طرف بالا و عقب باز می شوند و شبیه به پروانه ها عمل می کنند.

بسیاری از افراد، زیبایی ظاهری خودروی خود را در کاهش ارتفاع خودروی خود می‌بینند اما این کار می‌تواند به جلوبندی و فرمان پذیری راحت خودرو آسیب وارد کند. یکی از ابتدایی‌ترین و مرسوم‌ترین تغییرات ظاهری خودرو، تغییر رینگ و لاستیک است. رینگ خودرو در ایجاد زیبایی نمای خارجی خودرو بسیار تأثیرگذار است. البته این نکته را نباید فراموش کرد که لاستیک‌های پهن‌تر به سبب اصطکاک بیشتر با سطح جاده در عین افزایش زیبایی و چسبندگی خودرو به سطح جاده، ممک است موجب کاهش چالاکی و افزایش سوخت خودرو ‌شود. سبک اروپایی تیونینگ با چرخ‌های نسبتا کوچک، بدنه تک‌رنگ و کاهش زیاد ارتفاع خودرو شناخته می‌شود. در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود.

به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. با کمک توربوشارژر یا سوپرشارژر می توان فشار متوسط ​​و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد.

ازاین‌رو در تیونینگ خودرو بخشی از این قطعات تقویت و برخی از آن‌ها حذف می‌شوند‌. برای مثال بلندگوهای خودرو با بلندگوهای قوی‌تر و بهتر تعویض می‌گردند. از جمله قطعات تعویضی که یکی از مهمترین عضو قابل تعویض برای رسیدن به وزن ایده آل می‌باشد، تعویض رینگ‌های فلزی با رینگ آلومینیومی می‌باشد. رینگ آلومینیومی در واقع به دلیل متریال و جنس تولید شده خود، از رینگهای فلزی بسیار سبک تر هستند و این تعویض می‌تواند در شتاب و سرعت اولیه تاثیر به سزایی داشته باشد. یا آنکه خودروهایی را دیده‌اید که ظاهرشان به طرزی عجیب، متفاوت و اسپرت ارتقا پیدا کرده و سرعت و شتاب بالاتری پیدا کرده اند؟! این مقاله جذاب برای آشنایی شما با تیونینگ ماشین می‌باشد.تا پایان با فروشگاه اینترنتی لوازم یدکی ماشین نو همراه باشید.

استفاده از فرمان های اسپرت و دسته دنده های سفارشی می‌تواند ظاهر داخلی خودرو را بهبود بخشد و حس بهتری را به راننده منتقل کند. نصب کیت های بدنه، اسپویلر ها و دیفیوزر ها می‌تواند ظاهر خودرو را تهاجمی تر و اسپرت تر کند. این شامل افزایش قدرت، بهبود مصرف سوخت و استفاده از قطعات با کیفیت بالاتر است. تقریباً تمامی خودروهای که در جهان تولید می‌شوند، قابلیت تیونینگ شدن دارند اما اینکه هر خودرو تا چه میزان قابل‌تغییر و دست‌کاری است، نکته بسیار مهمی محسوب می‌شود که نباید از آن غافل شد. نصب ‌آیینه‌های اسپرت و الکترونیکی جمع‌شونده که از نمای ظاهری منحصربه‌فردی برخوردار هستند، در مجموعه تغییرات ظاهری خودرو سهم قابل‌توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

موسیقی از قدیم یکی از همراهان جدانشدنی از بخش خودرو بوده است و این سیستم هر روز در حال ارتقا می‌باشد. یک فرد یا شرکتی که آهنگ ها را معمولاً برای کسب سود ایجاد می کند و اغلب عناصر پشتیبانی مانند ورودی و اگزوز را می فروشد. اینترکولر که در بالا یا پشت موتور قرار دارد که از کاهش جزئی تاخیر توربو سود می برد اما از آستانه حداکثر قدرت رنج می برد. یک دینامومتر شاسی با ترمزهایی که پس از برداشتن چرخ ها مستقیماً به توپی چرخ های محرک متصل می شوند. آنها دقیق تر از داینوهای جاده های رول هستند، زیرا یک منبع مهم لغزش یعنی لاستیک ها را از بین می برند. داینوهای هاب نیز جمع و جورتر هستند، ترمزهای هاب به اندازه ماشین های لباسشویی کوچک است.

ازاین‌رو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند به‌حساب می‌آید. نصب استرس‌بار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخ‌ها از روش‌های ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب می‌شوند. تیونینگ موتوری خودرو، فرآیندی است که به منظور بهبود عملکرد، افزایش قدرت و توان موتور، و بهبود کارایی سوخت‌سوزی انجام می‌شود. این نوع از تیونینگ شامل تغییرات در سیستم احتراقی، سیستم توربوشارژر یا سوپرچارژر، سیستم تزریق سوخت، سیستم انتقال قدرت، و دیگر قسمت‌های مرتبط با عملکرد موتور است. ریمپ و تیونینگ خودرو یکی از روش‌های محبوب برای بهبود عملکرد خودروها در زمینه‌های مختلف از جمله قدرت موتور، مصرف سوخت و حتی استایل ظاهری است. این فرآیندها به افراد کمک می‌کنند تا خودروهای خود را بهینه‌تر و مطابق با نیازها و سلایق شخصی تنظیم کنند.

با تثبیت کننده ها، می توان به اصطلاح بار چرخ و در نتیجه رفتار خود فرمان خودرو را تحت تاثیر قرار داد. تثبیت کننده سخت تر در جلو، بیش فرمانی را کاهش می دهد یا کم فرمانی را تقویت می کند. تثبیت کننده سخت تر در عقب، کم فرمانی را کاهش می دهد یا باعث افزایش بیش فرمانی می شود. به طور کلی، تیونینگ می‌تواند تأثیرات متنوعی بر استهلاک خودرو داشته باشد. اما اگر با دقت، با دانش فنی و توجه به جوانب مختلف و ایمنی خودرو انجام شود، می‌توان این تأثیرات را به حداقل رساند و از خودرو بهترین عملکرد را بدست آورد.

فشار بالا تر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. معایب پایین آوردن خودرو شامل کاهش عمر لاستیک در صورت عدم اصلاح تراز، کیفیت سواری سخت تر و مشکل در ورود و خروج از وسیله نقلیه می باشد. خودرو های لوکس امروزی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع با فشردن یک دکمه هستند که موجب می شود هنگام قرار گرفتن در جاده های صعب العبور، ارتفاع خودرو افزایش یابد تا به تجهیزات زیری خودرو آسیبی وارد نشود. آن ها معمولا نه تنها بهتر از صندلی های مخمل دار استاندارد به نظر می رسند، بلکه عملکرد و اسپرت بودن خودرو را نیز بهینه می کنند. علاوه بر این، طراحی عالی صندلی های جدید امکان نشستن روی چرم به جای پلاستیک را به وجود آورده است.

تیون خودرو به صورت کامل و تخصصی به معنای انجام تغییراتی است که توسط متخصصان و با استفاده از تجهیزات و قطعات با کیفیت انجام می شود. ازاین‌رو در مسیرهای هموار ارتفاع آن‌ها با زدن یک دکمه کاهش پیدا کرده و در جاده‌های ناهموار ارتفاع خودرو بالا می‌رود. این امر سبب رانندگی راحت‌تر و آسیب ندیدن قطعات زیرین ماشین می‌شود. برخی از افراد زیبایی ظاهر خودروی خود را در تغییر ارتفاع آن می‌بینند. خطر با میله های ضد غلت بیش از حد سفت، بلند شدن چرخ داخلی است که باعث از بین رفتن کشش می شود.

کویل اورها منحصراً برای رانندگان اسپرتی که می خواهند سیستم تعلیق خود را کاملاً با خواسته های فردی خود تطبیق دهند توصیه می شود. در کلاس های مختلف مسابقات معمولا یک سقف برای توان خروجی موتور ها در نظر میگیرند و تیم ها نمی توانند موتور های خود را بیش از آن تقویت کنند. اگر به دنبال شرکتی هستید که تیونینگ خودرو را به صورت حرفه ای انجام می دهد، بدون شک باید به شرکت هنسی اشاره کرد. این شرکت تمرکز اصلی خود را بر افزایش قدرت و بازدهی موتور خودروها گذاشته است. شرکت هنسی در کنار تیونینگ انواع خودرو، وظیفه تولید و ساخت خودرو را هم به عهده گرفته است.

دودی کردن شیشه‌های خودرو یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین موارد تیونینگ خودرو است. برای کلیه خودروهای زیر 10هزارکیلومتر که به کاراکال مراجعه می کنند تا 15درصد تخفیف دائمی اعمال می شود. علاقمندان به آموزش ریمپ می توانند لینک دوره ریمپ تخصصی کاراکال تیونینگ را مشاهده کنند. بنابراین همانطور که ملاحظه می کنید خود کمپانی های سازنده برای تیونینگ محصولات خود ، زیر مجموعه های رسمی دارند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این تغییرات با هدف بهبود عملکرد فنی، جذابیت بصری، یا حتی افزایش ارزش خودرو انجام می‌شود. تیونینگ می‌تواند از تعویض قطعات داخلی موتور گرفته تا اضافه کردن لوازم جانبی لوکس و طراحی‌های خاص بدنه خودرو را دربرگیرد. در این مقاله، به بررسی تخصصی تیونینگ خودرو، انواع آن و لوازم مورد نیاز خواهیم پرداخت. جوهر اصلاح یک ماشین تیونر تلاش برای افزایش عملکرد قابل توجه – یا ظاهر شدن عملکرد بالا – از یک وسیله نقلیه موتوری استوک از طریق اضافه کردن، تغییر یا جایگزینی کامل قطعات است. به مجموعه‌ای از تغییرات و اصلاحات در بخش‌های مختلف خودرو گفته می‌شود که با هدف بهبود عملکرد، افزایش قدرت، بهینه‌سازی مصرف سوخت و یا تغییر ظاهر خودرو انجام می‌گیرد.

اما رفته رفته با بیشتر شدن مسابقات، بحث تیونینگ کردن خودروها نیز داغ تر شد. رواج مسابقات سرعت در کالیفرنیا، باعث شد تا بیشتر توجهات تیونینگ معطوف به افزایش سرعت خودرو شود. البته که آمار بالای مجرحان، مهندسان را واداشت تا تغییراتی در شکل ظاهری خودروها برای افزایش ایمنی، ایجاد کنند.تا اینکه رفته رفته، تعداد شرکت های خودروسازی افزایش پیدا کرد. علاقه مردمان به تغییر شکل در خودروها و ایجاد فرمی متنوع باعث شد تا صنعت تیونینگ خودرو نیز داغ تر شود. به حدی که امروزه شرکت های تیونینگ خودرو متنوعی در جهان وجود دارد. تیونینگ خودرو فرایندی است که در آن اقدامات و تغییراتی روی خودرو انجام می‌شود تا عملکرد، قدرت، ظاهر یا دیگر ویژگی‌های خودرو بهبود یابد.

اما بهترین و ارزانترین روش ، ریمپ شاهین است که پیشنهاد می کنیم مقاله مربوطه را مطالعه فرمایید. بله، با یادگیری آموزش تیونینگ خودرو میتونید در زمینه‌های مختلفی مشغول به کار بشید. هزینه آموزش تیونینگ خودرو به عوامل مختلفی بستگی داره، مثل نوع تیونینگ، لوازم و تجهیزات مورد نیاز، و هزینه آموزش. بعد از اینکه اصول اولیه آموزش تیونینگ خودرو رو یاد گرفتید، میتونید به سراغ نکات پیشرفته‌تر برید. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

این فرایند ممکن است شامل تغییرات در سیستم موتور، قسمت‌های مکانیکی، الکترونیکی، ظاهری و یا سیستم‌های کنترلی خودرو باشد. هدف اصلی تیونینگ بهبود عملکرد و تجربه رانندگی خودرو برای صاحبان آن می‌باشد. تیونینگ خودرو، مفهوم گسترده‌ای است که برای بهبود عملکرد، قدرت، ظاهر یا دیگر ویژگی‌های خودرو انجام می‌شود. این فرآیند شامل مجموعه‌ای از تغییرات مکانیکی، الکترونیکی، و ظاهری است که به دلیل افزایش قدرت، بهینه‌سازی کارکرد، یا ارتقاء استایل خودرو انجام می‌شود. تیونینگ خودرو که با نام اسپرت‌کردن نیز شناخته می‌شود، علم ارتقا فنی و ظاهری خودرو است.

یعنی در یک حالت که بیشتر مرسوم است، لولا در سر جای خودش قرار می‌گیرد با این تفاوت که باز شدن درب به جای اینکه به سمت طرفین ماشین باشد، به سمت بالا باز می‌شود. همانطور که همه ما دیده ایم، خودروهای حرفه‌ای به شیوه‌ای غیر معمول از خودروهای موجود، به صورت بال پرنده باز و بسته می‌شوند. و برای ایجاد چنین حسی اقدام به تغیر زاویه باز و بسته شدن درب‌های خودروی خود می‌کنند. یک کالیبراسیون برای سیستم مدیریت موتور، یک سیستم الکترونیکی که به جای یکدیگر به عنوان PCM (سیستم کنترل نیروگاه) یا ECU (واحد کنترل موتور) شناخته می شود. نقشه اساساً یک فایل داده است که به PCM عناصر مورد نیاز برای کارکرد موتور را طبق استانداردهای تعیین شده توسط سازنده می دهد.

تیون سیستم تعلیق یک تیون فنی خودرو است که می تواند هندلینگ و کیفیت سواری خودرو شما را بهبود بخشد. این کار را می توان با اصلاح اجزای سیستم تعلیق مانند فنر ها، شوک ها و پایه ها انجام داد. می توانید با تغییر تراز چرخ های خود، تنظیم سیستم تعلیق را انجام دهید. یکی دیگر از علل انجام تیون خودرو می تواند بهبود عملکرد فرمان خودرو باشد، مانند نصب سیستم های کمک فرمان الکترونیکی و تنظیمات دقیق تر برای کنترل بهتر خودرو در سرعت های مختلف. به علاوه نصب تعلیق های اسپرت یا قابل تنظیم می تواند به بهبود عملکرد خودرو در جاده های مختلف کمک کند و رانندگی را لذت بخش تر کند. یکی از قطعات مهم در خودروهای امروزی قطعه ECU یا همان کامپیوتر خودرو می‌باشد که تقریبا اکثر رفتارهای خودرو را کنترل و تنظیم می‌کند.

این صندلی ها معمولاً سبک تر هستند و بدن راننده را بهتر در جای خود نگه می‌دارند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، پیشنهاد می‌کنیم از بخش مقالات سایت آلفا تیونینگ دیدن کنید یا به ویکی‌پدیا مراجعه نمایید.

هر یک از این انواع تیونینگ می‌توانند به تنهایی یا به صورت ترکیبی بر روی خودرو اعمال شوند تا تجربه رانندگی و یا ظاهر خودرو بهبود یابد. از تغییرات موتوری و مکانیکی تا تزئینات ظاهری و بهینه‌سازی‌های الکترونیکی، تیونینگ به عنوان یک هنر و تکنولوژی، خلق یک خودروی منحصر به فرد و بهبود تجربه رانندگی را فراهم می‌کند. ترمز و دیسک صفحه رایج به کار رفته در خودرو ها، نوع کاسه ای بوده که می توان با جایگزین نمودن آن با سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار، وزن خودرو را به طور موثری کاهش داد. تغییر قطعات داخلی، جایگزین کردن صندلی ها با صندلی های نانو و سبک و تغییر جنس شیشه خودرو می تواند موجب تنزل موثر وزن خودرو و تیون شدن آن می شود. با کمک توربو شارژر یا سوپر شارژر می توان فشار متوسط و در نتیجه قدرت را افزایش داد.

تیونینگ چراغ می‌تواند هم شامل استفاده از چراغی با طراحی جدید و متفاوت باشد و هم شامل چراغ استاندارد با عملکرد نورانی بهتر. گاهی اوقات مالک خودرویی دوست دارد سقف فلزی خودرو را با نمونه‌ای قابل باز شدن تعویض نماید. برخی شرکت‌های تیونینگ توانایی انجام چنین کاری را دارند و می‌توانند سقف استاندارد را جدا نموده و نمونه‌ای تاشو و بازشونده را نصب کنند. برخی تیونرهای حرفه‌ای نیز بجای سقف فلزی خودرو از نمونه‌ای از جنس مواد سبک‌تر همچون فیبر کربن استفاده می‌کنند تا عملکرد کلی خودرو با کاهش وزن بهبود یابد. در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود.

البته خودرو مدنظر ما برای برخی مسابقات خاص آماده شده است و مناسب استفاده شهری نیست. یکی از آپشن‌هایی که ممکن است طرفداران زیادی داشته باشد، استفاده از شیشه‌های دودی است. ولی چون این شیشه‌ها اشعه های مضر را می‌گیرند، بسیاری از خودروها شیشه‌های کناریشان دودی است. رعایت قوانین و مقررات منطقه یا کشور در خصوص تغییرات ظاهری و استایلی خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تیونینگ خودرو یک فرآیند مستمر است و نیازمند نگهداری و مراقبت دقیق از خودرو است تا عملکرد بهینه حفظ شود.

برخلاف ریمپ که بیشتر نرم‌افزاری است، تیونینگ ممکن است شامل تغییرات سخت‌افزاری نیز باشد. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد. مثلاً کاهش ارتفاع خودرو، استفاده از لاستیک‌هایی با فاق کوتاه یا چراغ‌های بیش از حد قدرتمند، می‌تواند مشکلات زیادی را در خیابان‌های شهری ایجاد کند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است.

در حالت پیچیده آن که قابل اجرا بر روی همه خودروها نمی باشد، لولای در بر روی سقف قرار می‌گیرد و درب‌های خودرو مانند بال عقاب و به سمت طرفین خودرو و سپس به طرف بالا باز می‌شود. شرکت خودروسازی تسلا از درب‌های عقب یکی از مدل‌های خودروی خود، از این شیوه استفاده کرده است. یک دستگاه کاهش نویز که لوله اگزوز معمولاً مستقیماً از آن عبور می کند، که امواج صوتی را با استفاده از مواد جذب صدا که در اطراف یک بخش لوله سوراخ دار قرار داده شده است، کاهش می دهد. گفته می‌شود که سیستم‌های اگزوز مجهز به تشدید کننده‌ها، برخلاف سیستم‌های بدون تشدید برای کسانی که چنین دستگاه‌هایی ندارند، دارای طنین‌دار هستند. برای توصیف خودرویی استفاده می‌شود که دارای حداکثر دامنه ارتقاء موتور پیچ‌دار بدون تغییرات گسترده است.

بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد. ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستم‌های تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کرده‌اند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیل‌های دارای ماژول‌های تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی می‌کنند. تیونینگ خودرو به معنای بهبود و ارتقاء بخش‌های مختلف خودرو مانند قدرت موتور، ظاهر و کارایی است. با انجام تغییرات مناسب، می‌توان خودروهایی با عملکرد بهتر و ظاهر جذاب‌تر داشت.

تیری نوویل و مارتین ویدایگه قهرمانان رانندگان و کمک رانندگان فصل گذشته این مسابقات هستند که اولین عناوین قهرمانی خود را در رالی ژاپن ۲۰۲۴ کسب کردند. همچنین تیم و سازنده، تیم رالی جهانی تویوتا گازو ریسینگ مدافع قهرمانی در بخش سازندگان است. چناچه به دنبال ماشین خاصی هستید، شماره تماس خود را برای ما ارسال نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. قدمت آن به دهه 1940 برمی‌گردد، خرد کردن و کانال کردن روشی محبوب برای اصلاح آیرودینامیک خودرو بود. این سیستم ها شامل چراغ های تطبیقی و چراغ های بلند اتوماتیک می‌شوند.

این سبک خودرویی با ظاهر کاملاً استاندارد اما پیشرانه‌‌ای تادندان‌مسلح را به نمایش می‌گذارد. در اوایل دهه 1930 میلادی، تیونرهای آمریکایی با حذف شیشه جلو و گلگیرها شروع به دست‌کاری در فورد‌های مدل A کردند. علاوه‌بر این در آن سال‌ها مکانیک‌ها با کاهش وزن خودرو و همین‌طور دست‌کاری در موتور خودروهای باری، محصولاتی پرقدرت‌تر از آنچه در کارخانه‌ها ساخته می‌شد را در اختیار خریداران قرار می‌دادند. Trackday یک رویداد رانندگی رایگان در مسیری است که به همین منظور تعطیل شده است. این می تواند یک پیست مسابقه ای مانند نوربرگ رینگ یا یک آسفالت فرودگاه تبدیل شده باشد.

همچنین از طریق مدلسازی سه بعدی، قبل از تولید، قطعه را به طور دقیقی بررسی کرده و تضمین شود. تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد. به علاوه استفاده از زنون، تغییر کاسه چراغ و دودی کردن آن ها از روش های دیگر تیون کردن ظاهری چراغ های خودرو می باشد. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. در گذشته سیستم صوتی ماشین‌ها به رادیو محدود بود؛ اما امروزه سیستم صوتی خودروها کاربردهای وسیع‌تری دارند‌.


بهترین تیونینگ کار در آذربایجان غربی