چه چیزی تقویت خودرو را کاملاً متفاوت می سازد

از سوی دیگر، سیستم تعلیق یک خودرو نیز مواردی نظیر التیام کارایی کمک فنرها و فنرهای لول درکنار اصلاح نوع کارای

توسط مدیر سایت در 12 اردیبهشت 1402

از سوی دیگر، سیستم تعلیق یک خودرو نیز مواردی نظیر التیام کارایی کمک فنرها و فنرهای لول درکنار اصلاح نوع کارایی این قطعات از جمله موارد مهمی بـه شمار می رود کـه توسط مهندسان و تکنسینهاي فعال در زمینهي تیونیگ خودرو مورد توجه قرار میگیرد. همچنین در امر تغییر طراحی داخلی یک خودرو، کـه از جمله جنبههاي پر هوادار در بحث تیونینگ خودرو بـه شمار میرود، موارد و جزییات مختلفی را باید مدنظر قرار دادبه گزارش مجله پارس ناز طبق معمول افرادی کـه در بحث تیونینگ نمای داخلی یک خودرو فعالیت دارند، باید موارد متعدد و مهمی نظیر حفظ امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو و دست نخوردن تجهیزات مختلف مرتبط با خاموشی آتش در خودرو را مدنظر قرار دهند. در بحث تیونینگ موتوری و فنی یک خودرو، یعنی ایجاد تغییرات فنی در آن از طریق ارتقای بخشهاي مختلف خودرو، باید بـه این نکته توجه داشت کـه در ابتدای امر عمده عملیات تیونینگ بـه ایجاد تغییرات مختلف در سیستم فنی و موتوری آن خودرو باز میگردد. بهطورکلی توربو شارژر (در دور موتورهای با بالا باعث ایجاد قدرت میشود) برای موتورهایی با حجم کم و سوپرشارژر (در دور موتور پایینتری نسبت به توربو شارژر بوست ایجاد میکند) برای موتورهای بزرگ استفاده میشود؛ ولی درنهایت انتخاب نوع آنها کاملاً تخصصی بوده و باید بر اساس برگ فاکتورهای خاصی انتخاب شود. بـه عبارت بهتر با رواج یافتن بحث تیونینگ در بین خودرو دوستان، تعداد زیادی از شرکتهاي فعال در صنعت تولید خودرو اقدام بـه تاسیس شرکتهاي جانبی متمرکز بر امر تیونینگ نمودند. نگه داشتن مایع خنک کننده در شرایط خوب می تواند به شما کمک کند از گرمای بیش از حد موتور جلوگیری کنید، به خصوص اگر اصطکاک زیاد در این امر نقش داشته باشد. جدی در خصوص مشخص نشدن عمر خودرو در لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده، افزود: حتما در لایحه میآوریم که عمر خودروهای کارکرده باید کمتر از ۵ سال باشد. ستونها پشتیبانهای عمودی یا نزدیک به عمودی محدوده پنجره یا گلخانه خودرو هستند که از نمای جانبی و از جلو به عقب بهترتیب با نام ستون A، B، C یا (در خودروهای بزرگتر) ستون D مشخص میشوند. این نماینده با اشاره به تاثیر واردات خودروی کارکرده در بازار خودرو، گفت: به هر میزان که عرضه خودرو در بازار افزایش پیدا کند تاثیر مثبتی در بازار خودرو خواهد داشت.

ایجاد صداهای اضافی از خودرو، وجود منع قانونی ودر نظر گرفتن جریمه برای خودروهایی کـه ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی، شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ هاي خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید و کم شدن میزان چرخش فرمان و همچنین امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت بـه گلگیر. بطور کل میتوان گفت کـه تغييرات فنی ایجاد شده دریک خودرو تنها برای رسیدن بـه سرعت بیشتر و شتاب بهینهتر صورت نميگيرد و شاخصهاي دیگری هم چون التیام كنترل و افزايش قدرت آن و همچنین افزايش قابليتهاي موثر در ترمز اتومبيل را نیز norbert performance شامل میشود. شاید بتوان ادعا کرد کـه پایه و اساس تیونینگ یک خودرو رسیدن بـه حداکثر کارایی فنی یا دستیابی بـه بالاترین حد ممکن از زیبایی و جذابیت است. هر خودرو دارای یکسری اندازه هاي استاندارد اسـت کـه خارج کردن آنها از استاندارد ممکن اسـت گاها باعث ایجاد مشکلاتی برای خودرو شود. در واقع هنگامیکه از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهاي آن خودرو اسـت. نکتهي دیگری کـه پس از انجام تغییرات دریک خودرو و ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری آن باید مدنظر قرار داد این اسـت کـه تیونینگ یک خودرو بـه خودی خود موجب افزایش ایمنی آن نمی شود. علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلیهاي خودرو نیز از جمله مواردی اسـت کـه در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مدنظر فعالان دراین زمینه قرار خواهد گرفت. کمک فنرهای اسپرت با طراحی خاصی کـه دارند سبب میشوند تا خودرو علاوه بر این کـه از ارتفاع کمتری برخوردار شود، سواری نرم تری را نیز بـه خودرو ببخشد ودر نتیجه در دست انداز ها کمتر متوجه غیر استاندارد بودن خودرو شوید. شایعترین روشی کـه برای ارتفاع زدن استفاده می شود، کم کردن و یا بریدن کمک فنر خودرو میباشد کـه بسیار غیر استاندارد بوده و طبق معمول سبب می شود تا خودرو در سواری دچار مشکلات گوناگونی شود. تقویت سیستم تعلیق خودرو، بهرهمندی از رینگهاي عریض تر، برخورداری از ترمزهای قویتر، وجود فرمانپذیری دقیقتر و استفاده از جعبه دندههایي با عملکرد سریعتر اشاره کرد. به طور کلی تیونینگ کردن یعنی ارتقا دادن بخش های مختلف خودرو مثل: قدرت موتور، ظاهر خودرو، و ایجاد تغییرات در سایر بخش های خودرو اسـت.تیونینگ خودرو را به طور خلاصه میتوان بعنوان ارتقا دادن مشخصات فنی و ظاهری یک خودرو تعریف کرد.در واقع هنگامی که از تیونینگ یک خودرو صحبت می کنیم منظور اصلی تغییر ظاهر، تقویت موتور و مشخصات فنی یا ایجاد تغییرات مهم در سایر بخشهای آن خودرو اسـت.بـه گونهای کـه در پایان کار خودروی مورد نظر بـه خودروی جدیدی تبدیل می شود. بطور کل در بین سایر اجزای یک خودرو کـه می توانند مشمول بحث تیونینگ شوند، می توان بـه مواردی نظیر ارتقا یافتن سیستم صوتی خودرو، تغییر در طراحی داخلی خودرو، ایجاد دگرگونی در سیستم تعلیق خودرو و دگرگون کردن شکل و شمایل اجزایی نظیر بدنه و تایرهای خودرو اشاره کرد.

این کار معمولاً توسط یک متخصص در این امور انجام می شود، اما در روش دوم نیازی به دانش خاصی نیست و تنها با تعویض چند مورد از لوازم خودرو و تعویض برخی از قطعات می توان موتور خودرو را تقویت کرد که خود راننده می تواند انجام دهد. البته ارتفاع زدن ماشین ، همیشه با معایب بسیار همراه نیست و اگر اینکار بـه صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره اي از موارد حتی عملکرد خودرو را التیام نیز می بخشد. اگر اینکار بـه صورت استاندارد و اصولی انجام شود، در پاره اي از موارد حتی عملکرد خودرو را التیام نیز می بخشد. در آن زمان بیش ازآن که تغییر شکل ظاهری خودروها یا بـه اصطلاح تیونینگ بدنهي آنها باب شود، تغییر در توان موتور و مشخصات فنی خودروها بود کـه گسترش یافت. جهت رفع این نقیصه می توان از اگزوزهای تکی برای هر سیلند (یا استفاده از یک اگزوز برای دو سیلندر) استفاده کرد که موجب بهبود تخلیه موتور و همچنین عدم افزایش بیش از حد صدای خروجی از اگزوز می شود. اما روش استاندارد و بهتری کـه برای ارتفاع زدن خودرو پیشنهاد می شود، استفاده از کمک فنر هاي اسپرت بجای کمک فنرهای معمولی خودرو اسـت. در خودروهای تیونینگ شده سعی می شود تا جنس لوله و مخزن اگزوز از استیل صاف و صیقلی انتخاب شود تا دود و جریان هوای خروجی بتواند بدون اصطکاک و با شتاب زیادی از خودرو خارج شود.کاتالیست در خودرو نیز که برای تصفیه هوای موتور در اگزوز تعبیه می شود، خود یک عامل مهم در کاهش شتاب و قدرت خودرو است که در خودروهای اسپرت معمولا از آن استفاده نمی شود.اما اگر علاوه بر مسابقات قصد استفاده از خودروی خود را در شرایط معمولی و در شهر نیز دارید، پیشنهاد می کنیم به جای حذف آن، از یک کاتالیست جدید و تمیز استفاده کنید تا بتواند با قدرت بیشتری هوا را به بیرون منتقل کند. گرما، روغن، راندمان سوخت و اصطکاک می توانند همپوشانی داشته باشند و به طرق مختلف بر یکدیگر تأثیر بگذارند. جدا از از دست دادن مسافت پیموده شده بنزین، هنگامی که اجازه می دهید اصطکاک غیرضروری ایجاد شود، فشار بیشتری به موتور خود وارد می کنید. توجه بفرمایید اگر DPF Regeneration یا بازسازی DPF به درستی انجام نشود منجر به ایجاد دوده ای (Soot) می شود که بر کارایی و مصرف سوخت تأثیر می گذارد و در صورت عدم توجه به DPF مسدود می شود و در نهایت می تواند صدمه ای بسیار گران به سایر اجزای موتور وارد کند. تیونینگ خودرو چه مواردی را در بر میگیرد؟ بطور کل تیونینگ یک خودرو میتواند موارد متعددی نظیر افزايش قدرت موتور از طریق دستکاری آن، افزايش قدرت ترمزها، جابه جا کردن یا تغییر دادن قطعات مختلف خودرو و بـه وجود آوردن تغييرات مهم در نمای داخلی، نمای خارجی و بدنهي آن خودرو را شامل شود. آلودگی هوایی بیرونی بهطور کلی سبب مرگ حدود ۹ میلیون نفر در سراسر جهان در طی یک سال میشود و دور نگه داشتن خودروها از مناطق پرجمعیت میتواند پیامدهای این آلودگی را کاهش دهد.

مسئولیت استفاده از هرگونه متن، پیام، توضیح، اطلاعات، عکس، مشخصات تماس و موارد مشابه که به پیک خودرو ارسال میشود یا در آن قرار میگیرد، شامل بازتولید، افشاء، مخابره، نشر و پخش آن بر عهده­ی فرستنده اطلاعات است. علاوه بر محدودیتهای نظام رانندگی کشور در دودی کردن شیشهها، باز افرادی هستند که علاقه شدیدی به دودی کردن شیشههای خودروی خود دارند. امری کـه تا حد امکان، موجب افزایش قدرت خودروی مورد نظر می شود. امری که گاه خطرات متعددی را در حین راندن خودرو هـای ارتقا یافته و تیون آپ شده برای رانندگان ایجاد میکرد. پیک خودرو مختار است هر گونه پیام، آگهی یا عکس ارسالی به سایت، یا هر حساب کاربری و اطلاعات دیگری که مربوط به کاربر یا ایجاد شده توسط کاربر میباشد را هر زمانی و به هر شکلی که ضروری بداند حذف نماید. بعنوان مثال زمانی کـه مسئول اصلی انجام عملیات تیونیگ کـه با نام تیونر شناخته میشود، اقدام بـه تیونینگ سیستم صوتی یک خودرو میکند، در عمل سیستم صوتی مذکور تغییرات و اصلاحات متعددی را تجربه می کند و تا سر حد امکان تقویت میشود. در روش اول کـه طبق معمول ارزان ترین و شایعترین روش هست، با برش فنر، اقدام بـه کاهش ارتفاع فنر میکنند. با گرم کردن فنر، فاصله دورهای فنر بـه یک دیگر نزدیکتر شده ودر نتیجه ارتفاع فنر کاهش می یابد، اما این روش نیز بدلیل این کـه میزان کارایی فنر را در دست اندازها و ناهمواری هاي جاده کاهش میدهد، اصلا توصیه نمی شود و کاملا غیر استاندارد اسـت. تغییراتی کـه البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و همخوانی کامل داشته باشد. مسئولیت هر لینک، مطلب و ادعایی مربوط به پیک خودرو که به واسطه­ی اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر در سایت، بلاگ یا شبکههای اجتماعی و باقی رسانهها منتشر میشود، با خود این افراد است و پیک خودرو مسئولیتی در قبال آنها ندارد. پیک خودرو هیچ قرارداد، تعهدنامه یا سندی را با آگهیدهندگان حقیقی یا حقوقی به غیر از اخذ تعهد از ایشان به رعایت کلیه مقررات و قوانین جمهوری اسلامی ایران منعقد نمیکند. در هرحال اگر مایل بـه تغییر شکل ظاهری و باطنی خودروی خود هستید، میتوانید با رعایت اصول اینکار بـه هدف اصلی خود دست یابید. بـه این معنی کـه شـما حتی پس از پایان یافتن مراحل تیونینگ یک خودرو و سوار شدن بر آن بعنوان یک محصول جدید نیز باید همان جوانب احتیاطی کـه پیش از آغاز عملیات تیونینگ خودرو رعایت می کردید را رعایت کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن
avatar
کاربر سایت
تاریخ ثبت : 12 اردیبهشت 1402